Anna VS CSN. Rond III

Detta har hänt:
Jag sökte studiebidrag och lån för att kunna börja studera till undersköterska i Januari 2010. Fick då avslag med motiveringen: Det fattas 450 poäng för att du ska kunna få något studiebidrag eller lån.
En kamp mot soc för att kunna få pengar därifrån påbörjades och under den tiden jag inte fick några pengar från något håll hjälpte mamma mig att betala. Under vårterminen 2010 fick jag godkänt i 400 poäng, alltså fattades det 50 poäng. Jag hoppade då av skolan och började plugga på distans för att snabbare kunna läsa upp de 50 poäng som fattades. Valde då en 100 poängskurs, för att ha 50 poäng till godo.

Nu är min 100 poängskurs slut, jag fick Godkänt och var överlycklig för att jag äntligen skulle få studiebidrag, slippa jobba och plugga samtidigt och mamma skulle slippa betala när det inte gick ihop sig.
När jag för tredje gången sökte studiebidrag i december fick jag till svar att det fattas 190 poäng. Okej, hur fan kan 50 poäng helt plötsligt bli 190 när jag har pluggat upp 100 poäng? Och var har de fått 10 poäng ifrån? Vi har inga 10 poängskurser. Några samtal till CSN och till skolan och det visade sig att skolan har missat att anmäla mina 100 poäng, bra där Mjölby kommun. Men även nom de poängen nu är anmälda fattas det 90 poäng. Läste då en 200 poängskurs som redan var planerad i mina studier och tänkte att allt skulle lösa sig nu när jag har läst klart den 200 poängskursen. Blev det så då?
Nej, trodde ni verkligen det? I denna 200 poängskurs som jag har läst är det praktik, inom äldrevården. Jag har ju jobbat inom äldrevården och vill inte göra ytterligare en praktik där. För att få validera måste jag ha jobbat minst 1500 timmar och jag är bara uppe i 1000 timmar. Men ännu en gång har kommunikationen mellan min skola och Mjölby kommun felat och Mjölby har skrivit upp mig på en praktik på Slomarp, där jag först och främst har jobbat och får därför inte göra min praktik där och sen går jag ju på distans och därför ska den skolan fixa min praktik, inte Mjöby kommun. Jag har ju ingenting med dom att göra förutom att jag bor där.
Jag får inte heller godkänt i min kurs förrän jag har gjort min praktik, vilket inte kommer bli förrän i Mars eller April för att det inte finns några platser.

Så nu måste jag vänta ytterligare 5 veckor på att jag ska ha läst och blivit godkänd i ytterligare en 100 poängskurs för att få något studiebidrag. Livet hade ju kunnat vara mycket svårare men också mycket lättare.

Är så otroligt glad för att jag har min mamma som ställer upp och betalat för mig fram tills dess att jag får mitt studiebidrag för utan henne hade jag aldrig kunnat få min utbildning och hade då fått vara kvar i "soc-träsket" ett bra tag till.

Jag älskar dig Mamma!

Kommentarer
Postat av: sundarii

Men vad fan! Det är så att jag till och med blir förbannad.



Jag själv fick brev från CSN igår om att jag ska hosta upp 13000kr detta år att betala, vilket jag absolut inte har. Jag har fan inga pengar. Jag lever på min man. Jag pratade med CSN förra året när jag blev förbannad att de hade satt mig på kronofogden och efter vårt samtal så drogs mina skulder bort därifrån och CSN skulle då göra årskontroll på mig nu i Januari. Fine, trodde jag.Tills igår då brevet damp i min brevlåda och där CSN tyckte att jag skulle börja betala. Men hallå? Jag som har sagt till dem att jag hör av mig till dem så fort jag fått jobb.



Seriöst, CSN är så jävla puckade men tyvärr är studenter beroende av dem. Stå på dig Anna. Tack gode gud att din mamma finns.

2011-01-22 @ 21:15:05
Postat av: Anonym

Dom kan inte begära att du betalar tillbaka nu när du lever på existensminimum. Bara att säga till dom så får dom frysa räkningen så länge. Ja jag är glad att mamma har möjligheten att hjälpa mig. Fast om man ser det från den ljusa sidan så får jag inte så mycket i skuld :) det är så tråkigt när det ska drabba oss som redan är fattiga men folk som är rika bara fortsätter att bli det "/

2011-01-23 @ 01:31:25
Postat av: Lina

Ja fy faan för CSN så dom ställer till det för folk. Jag hade ju massa problem med dom också ett tag. Men de var ju för att jag skulle betala tillbaka mitt studiebidrag då dom inte ansåg att mina vårdcentrals besök var inte starkt nog mot min höga frånvaro. Men men. Så jag skulle ju då betala tillbaka 2100:- vilket jag inte hade. Jag hade ju inga pengar. Jag levde på min pappa. Jag ringde ju då till dom å frågade om dom kunde göra upp en betalningsplan eller frysa den. Men dom sa då ill mig att dom inte kunde fixa de utan att jag då skulle få vänta tills de kom till fogden å då försöka göra upp en plan med

Dom. Men HALLÅ? Hur tänker dom? Å jag säger bara tack pappa. Han hjälpte mig där då eftersom det inte var en jätte jätte

Hög summa å jag håller nu på att betala tillbaka till honom de kommer ta sin tid men pappa vet att de fixar sig å att jag lärde mig en läxa. ;)



CSN stoppa upp något i röven! Fuck off!

2011-01-23 @ 03:28:27
URL: http://minisixten.blogg.se/
Postat av: Karl Henrik

N00bs.

2012-02-19 @ 17:41:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0