Förbjudas?

Läste precis en artikel i Aftonbladet om att "kamphundar" förbjuds idag i Danmark och att den lagen kan komma till Sverige inom en snar framtid. Artikeln läser du -->HÄR<--
Jag som ägare till en av de raserna som kan komma att förbjudas blir helt galen. Först hatar jag ordet "kamphund". Det är dom inte, dom blir det enbart om man kampar dom och det har jag inte gjort med Tira så för mig är hon en soffpotatis, så det kommer dom kallas i detta inlägg.

Min fundering är; Hur kan en regering sitta och bestämma över flera hundägares huvuden att deras hund är en mördarmaskin och är inte tillåtna? Det finns så otroligt många ägare till soffpotatisarna som verkligen är bra ägare till dom. Jag ser hellre att staten ska betala ett hundkörkort för att få äga en soffpotatis än att dom ska förbjuda raserna helt och denna otroligt vackra och intelligenta hund ska försvinna. Hur blir det med oss som redan har dom? Kommer vi bli tvingade att avliva? För det finns ingen chans att jag frivilligt kommer ta Tira till en veterinär för sista sprutan bara för att regeringen bestämt att hon inte får leva. Jag blir så otroligt upprörd bara jag tänker på henne.

Jag tittar bort mot sängen där Tira ligger och har gosat ner sig i mitt täcke. Min "mördarmaskin". Den underbaraste hunden i hela världen.

Era tankar kring detta. Är det rätt att förbjuda några raser för att de har rykte om sig att vara aggressiva? Vi kanske ska förbjuda alla vanliga familjehundar också? För det är dom som biter oftast men det blir tyvärr inte lika mycket väsen om det i tidningar. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: sundarii

Det där är så sjukt. Och regeringen måste höra med folket föst och jag antar att vi får rösta innan lagen genomförs. Då tycker jag att man ska avliva alla golden retriever då det är mest statistik på att just golden hundar som bits och skadar människor. På 80 talet var det schäfrarna som var "kamphundar" men det tiger media om.

Men jag tror inte att Sverige kommer efterapa Danmark, den där förbaskade landet som är full av rasism och påhittad språk...

Jag röstar för hundkörkort!!

2010-06-06 @ 12:09:12
Postat av: Annie

Sverige har eller håller på att skriva lagen om det där med att förbjuda vissa hundraser, och i den står det att Sverige inte ska kunna göra detta.

Det har vart många skriverier om just det, och varje gång så har det stått att Sverige ska "skaffa" en lag som förbjuder att förbjuda vissa hundraser. Så du kan vara lugn Anna. :)

2010-06-07 @ 00:05:15
URL: http://circusfreak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0