Weight Pull.

Nu är ju sommaren nästan här och jag känner att nu är det dags att göra någonting med Tira. Tira är ju 1½ år snart och hon är en liten dam med väldigt mycket egen vilja. Jag har funderat länge på någonting som jag kan aktivera Tira med. Jag har funderat på agility, spår och lydnad men jag känner att ingenting av det är någonting som Tira skulle uppskatta.
Eller, inte uppskatta är egentligen helt fel ord men jag vill utnyttja hennes förmågor till max.
Visst, agility är väl roligt men känner att jag vill göra någonting mer. Sen Tira var ett halvår har jag funderat på någonting som heter Weight Pull.

Weight pull, weightpull, förkortat WP, är en tävling och träning för hundar. Hunden spänns framför en släde/vagn och skall dra denna 4,8 meter på snabbast tid och tyngst vikt på givet kommando av hundföraren. Underlaget är antingen jord,matta, gräs eller snö. I Sverige finns det tre organisiationer, dessa är SWBA, Swedish Working Bulldog Association, UPF, United Pulling Federation och WPS, Weight Pull Sweden. (Från Wikipedia)

Tira är ju en aktiv hund med mycket muskler och jag tänkte att varför då inte utnyttja hennes muskulösa kropp på någonting som hon kanske tycker är kul?
Jag har ju givetvis inte tänkt börja låta henne dra tunga vikter direkt utan tänkte bygga upp kroppen mer på henne genom att gå långa promenader varje dag med min (Evo's) klövjeväska. Frågan är bara den hur jag ska kunna få henne att gå med den på ryggen. Har testat innan och då har hon bara stått still eller lagt sig ner. En nöt som ska knäckas där.

Samtidigt som weight pull är en fysisk övning så tror jag att Tira's psykiska träning kommer bli bättre. Det kommer ju bli ett samspel oss emellan och då kan jag samtidigt få henne att lyssna och lyda bättre. Har jag förstora förhoppningar om henne? Näe, det hoppas jag verkligen inte.

Kommentarer
Postat av: Mumsan

Hej Anna!

Hoppas allt är bra.

De klart du inte har för stora förväntningar, du får ju testa och se hur det går :)

(Säger jag som inte kan nåt om hundar ;) )

Lycka till, Kram

2009-04-24 @ 08:53:03
URL: http://mumeli.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag tror det skulle funka jätte bra för tira att köra en sådan tränning.. Eftersom när hon verkligen drar och ska någonstans så typ "skuttar" hon ju fram du fattar vad jag menar.. hehe å det är ju ett bra sätt när hon drar.. :) hihi,, Eller jag tror det iaf.. Å jag ser bara positivt på den tränningen.. :) Eller aa det jag vet om den än så länge.. Du får förklara mer för mig på tisdag om den det blir ju bra eller hur. :):):) Pyss på dig..

2009-04-26 @ 23:59:15
URL: http://minisixten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0