Flashback.

För ett tag sedan blev jag medlem på Flashback.org. Det var i samband med att en kille i Stockholmstrakten hängde sig live via webcam inför flera 1000 åskådare. Det blev mycket skriverier i olika tidningar eftersom många på Flashback uppmuntrade killen till att hänga sig. Jag kan tänka mig att det är en hel del människor som skriver på den sidan att de ska begå självmord och sen inte gör det, så kallade troll. Diskussionen har fortsatt på diverse debatt program om nätmobbning. Mobbingen finns där också, i större utstreckning än i verkliga livet, eftersom den är svårare att få stopp på.
Det är ofta så att sorgliga historier kommer upp i tidningar. Sorg, elände och död säljer mer lösnummer vilket är det de flesta tidningar tjänar sina pengar på. Tyvärr så tas inte allt för ofta glädjande ämnen upp.

Ikväll fick jag en känsla av att jag skulle gå in på Flashback, har inte varit inne på 2 månader, och det första ämnet jag hittar var hette: "kommer jag att överleva?". Jag som är otroligt nyfiken av mig var tvungen att gå in och läsa. En 19-årig kille hade bestämt för att svälja ner ett stort antal koffeintabletter i en grogg med sprit och energidricka. Alltmedans jag läser tråden så blir jag nervös "är detta sant eller är det någon som skojar?" Inläggen gjorde samtidigt som jag var inne och tråden hade startats 5 minuter innan jag loggade in.
De människor som sitter på Flashback och försöker få den självmordsbenägna killen att tillkänna ge sig själv eller ringa polisen är ju helt fantastiska. Dom fick tag i adressen, ringde polisen, jag kan tänka mig att man inte riktigt vet vad man ska säga när man ringer polisen i ett sånt läge: "Hejsan, Anna heter jag och jag har suttit inne på Flashback och där är det en kille som hävdar att han ska begå självmord...." Hur ska polisen ta det? Dom måste ju undra en hel del.

I alla fall så visade det sig att killen inte var ett troll, alltså han var seriös med att han skulle begå självmord. Många inne på forumet ringde polisen som skickade en ambulans och polisbil. Killen ligger nu på sjukhus.
Det är beundransvärt att visa civilkurage även på internet, där det är väldigt lätt att lägga dräpande kommentarer och inte bry sig speciellt mycket. Tyvärr så kommer antagligen inte detta uppmärksammas på ex. Aftonbladet eller någon annan tidning, för glädjande nyheter säljer inte. Tyvärr.

Hur hade du reagerat? Hade du visat civilkurage ute i riktiga livet om det hade behövts? Hade du kunnat ringa 112 och sagt att någon, som du "känner" via internet, är på väg att begå självmord?

Kommentarer
Postat av: sundarii

Jag har inte personligen varit med om sådana där situationer men jag blir glad och lättad varenda gång när det finns härliga människor som ställer upp för andra - främlingar. Dagens hjältar helt enkelt.

Vi borde vara mer rädda om varandra och ställa upp när det krävs.

2011-01-31 @ 11:39:02
Postat av: Mulla

Tur att det gick bra! Och skönt för dej Anna! Vet att du hade grumlat mycket över det om det slutat annorlunda.

Va fan kan inte tidningarna ta upp såna här saker för?!

2011-02-01 @ 23:00:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0